Krik . krik . krik
Biskut Import Jepun : Ikhtilat by Inche Kopiah

Sunday, 13 July 2014 @ 21:15 | 0 Comment [s]

Baca jap lima minit...

Biskut Import Jepun : Ikhtilat

Sekarang aku tengah buat promotion. Jualan biskut import jepun.

Recently popular jugak laa biskut ni. Namanya Ikhtilat.


Lailailai, sesiapa berminat boleh PM aku la.


Err


Aku buat lawak hambar ye? -__-

Yang biskut import jepun bagai tu lawak tidak mecapai taraf lawak antarabangsa -.- maaf beb


Err . Rasanya bebudak sekolah agama dah muak baca word Ikhtilat ni.

Guess what, aku jamin ramai tak tahu apa itu perkataan : ‘Ikhtilat’


Seriously, sikit je tahu perkataan Ikhtilat *buat muka garang + serious* -.-

Bahkan ada yang first time baru tahu perkataan Ikhtilat dalam blog Inche Kopiah nih


Okay brader sister,

Apa itu Ikhtilat?


*bukak kamus Islamik* fuhh berhabuk -.-


“Ikhtilaat bermaksud pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi”


Apa itu ajnabi?


*bukak kamus islamik lagi*


“Makhluk hidup yang boleh dikahwini”


Ohh, means that Ikhtilat ni ialah interaction between lelaki dan perempuan each other laa.
Ohoh mudah jah




Yang dimaksudkan dengan between lelaki dan perempuan ialah manusia yang boleh dikahwini seperti kengkawan sekeliling
(Mak Ayah Kakak Abang Adik bukan ajnabi :3)


Orite. Bereh. Equation dia…


Ikhtilat = Interaction between lelaki dan perempuan.


Uhukk uhukk *batuk stylo*

Actually Ikhtilat ni bukanlah satu konsep yang aku maen sodap je buat. No no no -__-


Ikhtilat ni satu konsep dalam Islam.

Dan makhluk Ikhtilat ni perlulah dijaga molek.


Ikhtilat ni apa-apa sahaja interaction between lelaki dan perempuan.
Contohnya seperti…
1. borak
2 .chatting
3. mesej
4. video cam
5. dan lain-lain interaction.


*background music sedih*


Awak,

Sebenarnya saya ada benda nak cakap kat awak ni *rasa bersalah*


Sejujurnya, Ikhtilat ni hukumnya HARAM T^T

Means lelaki dan perempuan tak leh ada Interaction. Huaa :’)


Maaf. Maaf sangat-sangat.

Bukan aku yang bagi hukum ni.



Tapi Ulama’ yang keluarkan hukum ni.

Ikhtilat = HARAM T^T


Means that borak, chatting, mesej & others tak leh la nih?

Ohh tidak!

*titis air mata kesedihan*


Tapi,


dek kerana Islam itu Indah & Islam itu mudah...




Ikhtilat boleh :D

yeayyy ><

*kesat air mata*


Weeeee. Boleh Ikhtilat.


Kan gua dah cakap Islam itu Indah dan mudah *kenyit mata*


Begini,


Ulama’ membahaskan hukum ikhtilat HARUS.

HARUS dengan adanya antara 2 syarat

#1 Hajat

#2 Darurat


Okay kena faham macam mana tu Hajat dalam Ikhtilat.

Antara Contoh Hajat ialah

- Mengajar dan belajar daripada seseorang, Menyampai dan menerima Ilmu.. Macam Antara kita dan guru-guru kita di sekolah.
- Urusan kerja. Antara rakan sepejabat dan rakan sekerja
- Urusan mustahak. Seperti dalam group ataupun study group. Perlu komitmen antara ahli kumpulan. Maka boleh ikhtilat.
- dan interaction lain yang ada sebab logic yang boleh diterima akal :3


Bagi darurat pula perkara yang daruratlah.

Seperti ada manusia yang lemas kat laut.

Takkan nak tengok sambil makan popcorn je dengan alasan nak jaga Ikhtilat. No no no.

Dalam keadaan Darurat, maka bolehlah nak interact dengan manusia lemas tuh dengan selamatkannya.


Dah dapat faham konsep Ikhtilat?

Kalau ada something untuk interact antara lelaki dan perempuan, maka bolehlah Ikhtilatnya.


Tiket ikhtilat = Hajat & Darurat


So, macam mana kalau

#1 borak kosong.

#2 mesej saja-saja. Tanya dah makan belum? Dah mandi belum?

#3 Chatting Tanya khabar. Tanya khabar kawan lama tak jumpa. Macam jejak kasih la ni T^T


Semua perbuatan kat atas tuh takde hajat. Darurat apatah lagi kan?


Untuk kes-kes seperti di atas, anda akan dijalankan hukuman di atas Akta Ikhtilat (1). Ceh poyo :3



Hukumannya MAKRUH. Tak dapat DOSA apatah lagi PAHALA bila kita melakukannya.

Tidak mencapai taraf HARAM.



mesej-mesej, borak kosong dan sebagainya ni actually something yang tiada matlamat...

Beginilah equation dia:
Tiada matlamat = Lagho

Lagho = Makruh

Apa-apa benda yang tiada matlamat, maka itulah LAGHO
Hukum LAGHO ialah MAKRUH


Tapi jangan happy sangat…

Kes-kes yang disabitkan kesalahan tuh amat mudah untuk bertukar menjadi HARAM.

Serious talk, amat mudah menjadi HARAM.


Bila masa revolusi MAKRUH menjadi HARAM?


Apabila adanya ZINA HATI dalam kita borak kosong, chatting, mesej-mesej dengan kengkawan opposite gender tuh.


ZINA HATI pulak dahhh -.-

lagu mana tuh? Fuhh *kesat peluh*


Equation mudah macam ni laa.

Zina Hati = Ada Syahwat


Zina Hati ni macam kita membayangkan sesuatu yang haram untuk kita lakukan dengan seseorang.

Contohnya macam:

#1 membayangkan kita berjalan kat taman sambil berpegang tangan dengan seseorang. Padahal hukum pegang tangan bukan mahram hukumnya HARAM

#2 membayangkan kita melakukan seks dengan seseorang. Padahal hukumnya HARAM melakukan seks bukan mahram.



So dah fahamkan Zina Hati tu lagu mana?


Bolehlah ni borak kosong, chatting, mesej-mesej ngan kengkawan opposite gender?



Yeayy boleh borak kosong :D


Boleh tu boleh. Tak dapat dosa pun :))

Hukumnya makruh je. Makruh je pun.

Watlek watpis.


Namun harus juga difikirkan, MAKRUH bermaksud perbuatan dibenci Allah.

Nak ke buat benda dibenci Allah beb? :’)


Kita hidup kat bumi Allah ni nak cari keredhaanNya.

Mencari keredhaan Allah sebanyak boleh.


Adakah kita nak cari kebencian Allah?


Bagi aku tak perlulah ye.


Cuba ambik alat penimbang berat badan mak dalam bilik senyap-senyap

Cuba timbang pahala dan dosa kita.

Memang mustahil laa analogy mengarut aku tuh -.-

Tapi nak kata, pahala kita pun tak konfem lebih berat daripada dosa kita yang bertimbun-timbun.


So sekarang ni, fokus tadah pahala banyak-banyak. Hoyeahh! :D


Tips aku, kurangkanlah borak kosong ngan kengkawan opposite gender tuh.

Bukannya tak payah langsung.


Kurangkan kadar interaction dengan lain jantina.

Kalau sehari biasanya interact 10 kali, kurangkan jadi 8 kali.

Pastu kurangkanlah sikit demi sedikit sampai kering kontang :3


Banyakkan interaction dengan Allah.

Bangun Qiamullail. Dating dengan Allah.


Banyakkan interaction dengan Nabi.

Selawat atas Nabi selalu.


Ehemm ehemm,

Actually, aku ada satu cerita.

Mungkin boleh jadi kisah tauladan.


Tapi  tak layak nak masuk dalam buku koleksi kisah-kisah tauladan untuk anak-anak *menangis tak berlagu* T-T


Once upon a time,

Aku chatting-chatting dengan seorang gadis. Eheh


Dia Tanya aku pasal agama laa. Well you know me ;) Uhukk uhukk poyo gila aku :P


Dalam penerangan aku kepada soalan dia tu kan, tetiba aku taip kat chatbox :


‘Awak faham ke tak? J’


Aku letak smiley J

Tu je aku letak.

Takde pun letak kata-kata Cinta romantik tahap jiwang novel T-T


Then after a week, ada kawan aku inform aku kata ada perempuan buat blog pasal aku.

Dia kasi link kat aku.


Bila aku bukak blog tu… *muntah pelangi 7 warna*


The way she describe aku macam aku ni Malaikat takde dosa -___-

Just because of the smiley, dia kata aku balas cinta dia?


Huarghh -.- *tutup kepala dengan bantal*


So teladan cerita aku ni, kita tak tahu hati orang yang disebelah sana.


Mungkin kita dihadapan computer menaip tanpa rasa apa-apa perasaan sekalipun,

Tapi kita tak tahu, manusia yang sedang kita interact kat another computer tu maybe hati dia sedang berdegup kencang.


Mungkin bagi kita smiley tu perkara biasa,

Tapi bila dia terima, hati dia berbunga.


Ehemm ehemm,

Hati berbunga dan jantung berdegup kencang, itulah Syahwat.


The heart of the matter, jagalah Ikhtilat kata alam maya.



gua nak share tips macam mana nak jadi Bodyguard kepada Inche Ikhtilat.

*lontar tips*

http://inchekopiah.blogspot.com/2014/02/tips-menjadi-bodyguard-kepada-inche.html


Mungkin kita rasa kita neutral tiada rasa apa-apa namun perlu juga kita consider makhluk yang kita sedang interact.


Mungkin kita hanya hantar noktah dalam chatbox dia sudah pengsan koma cair terpikat dengan kita?

Kita tidak tahu.


The point is, kurangkanlah interaction between lelaki dan perempuan kat alam maya.


Kalau ada perkara penting baru kita borak.


Semua cerita best-best, gempak-gempak kita simpan dulu lah ye.

Simpan dalam pendrive dulu.

Nanti kita cerita semua kat Suami isteri kita kelak.


Buat masa ni, lebihkan interaction kita dengan Allah & Nabi.


Orite. Di sini sahaja Kalam Inche Kopiah dalam post bertajuk “Biskut Import Jepun : Ikhtilat”

******
Dah habis baca dah ? Sentap ? Tertusuk  ? HAHAHA . Tapi aku suka lah cara  Inche Kopuah menulis . Menarik dan sesuai untuk golongan m7da .
So aku tak pelik langsung lah kalau perempuan suka dia , fangirling kat dia . Err . Fangirling ?

Hahahahaha . Assalamualaikum😴


Older Post | Newer Post

just typical yaya and i love the way i am ❤

Entry Tumblr

  • KMM-to-go
  • Tarapapa Tuesday
  • CARA MENGHILANGKAN EYEBAG ( MATA PANDA )
  • Alhamdulillah :)
  • Perubahan itu PERLU :)
  • Benda mahal memang kena jual mahal okay :')
  • Get well , dear :')
  • Ilma . Aku . Telekung :) *tittle ntah pape
  • WELC ❤ME 2014 ヅ
  • I'm busy . I'm busy --'



  • The Credits!

    Template by : Sharanichi Potter
    Header By: Damia
    Re-Edited : Ilya:)

    Best View at GOOGLE CHROME (: